
بین راه متوجه شدند که حضرت آیه « الْكَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ » (آیه ۱۳۴ سوره آل عمران» را می خواند.
از فرونشاندن آتش خشم سخن میگوید و از عفو و اغماض نام می برد. دانستند که آن حضرت در فکر مجازات وی نیست و کلام تندی نخواهد گفت. چون به در خانهاش رسیدند امام به صدای بلند او را خواند و به وی فرمود: ای برادر، تو در روی من ایستادی و بدون مقدمه سخنان ناروایی را آغاز نمودی و پی در پی گفتی و گفتی
. اگر آنچه به من نسبت دادی در من هست از پیشگاه الهی برای خویشتن طلب آمرزش میکنم و اگر نیست از خدا میخواهم که تو را بیامرزد. عمل انسانی و کرامت اخلاقی آن حضرت چنان در مرد تأثیر گذاشت که پیش آمد و میان دو چشم حضرت را بوسید و با شرمساری گفت: آری به شما نسبتهایی دادم که از آنها منزّه و مبرّایی و من خود به گفته های خویش شایسته ترم.
امام سجاد (علیه السلام ) می توانست با آن مرد به خشونت سخن بگوید و در حدود موازین و مقررات اسلامی او را مجازات کند ولی نه تنها از تند گویی و کیفر او خودداری کرد، بلکه در کمال ادب و بزرگواری با وی سخن گفت و عملش را تلافی کرد.
در آغاز او را برادر خویش خواند و با این کلمه، محیط دوستی و تفاهم به وجود آورد و سپس به گفته هایش اشاره کرد. و اینگونه او را متوجه اشتباهش نمود.
هنگام خشم چه باید کرد؟
در میان روایات برخی به ثمره فروبردن خشم اشاره داشته و برخی راههای مقابله با آن را بیان داشتهاند که به مواردی از آن اشاره میکنیم: هنگامی که خشم تو را گرفت، بر نبى اكرم درود فرست و بگوی: (خداوندا گناهم را ببخش و غضبم را ببر، و از شیطان نگاهم بدار كه حول و قوّتى جز از ناحیه تو نباشد). ( مكارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى/ ج۲ /۱۸۱ )
هر گاه خشم شما را فرا گرفت باید بگویید: «اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم» یعنى از دست شیطان مردود از رحمت خدا به خدا پناه مىبرم. چون خشم از جنود شیطان است.
پیامبر (صلی الله علیه) فرمود: هر گاه خشمگین شدى پس سكوت اختیار كن. و یا اینکه حالت خویش را تغییر بده یعنی اگر ایستاده بنشیند و یا اگر نشسته بایستد. و علاوه بر این وضو گرفتن و غسل کردن با آب سرد نیز برای تسکین آتش غضب مفید است. (مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام / ترجمه تنبیه الخواطر/ ۲۴۱)
میسر گوید: خدمت امام باقر علیه السّلام از غضب سخن به میان آمد. حضرت فرمود: همانا مرد غضب میكند و تا داخل دوزخ نشود، هرگز راضى نگردد (تا مرتكب گناهى نشود خشمش تسكین نیابد)
پس هر كس بر مردمى خشمگین شد، و ایستاده بود، باید فورى بنشیند، تا پلیدى شیطان از او دور شود، و هر كس بر خویشاوندش غضب كند باید نزدیك او رود و تنش را مس كند (مثلا دست به دست او ساید) زیرا خویشاوند هر گاه مس شود آرامش یابد.( أصول الكافی / ترجمه مصطفوى/ ج۳/ ۴۱۲ )
پیامبر (صلی الله علیه) فرمود: هر گاه خشمگین شدى پس سكوت اختیار كن و یا اینکه حالت خویش را تغییر بده یعنی اگر ایستاده بنشیند و یا اگر نشسته بایستد
فواید فروبردن خشم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود: از دوستترین راه به سوى خدا عز و جل دو جرعه است، یک جرعه خشمى كه با بردباریش برگردانند و یک جرعه مصیبت كه با صبرش درمان كنند.( أصول الكافی / ترجمه كمرهاى/ ج۴/ ۳۳۵ ) و كسى كه خشم خود را فرو برد، خداوند عیبهاى او را مىپوشاند.
شعیب از مردى نقل كرده است كه گفت: امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هر كس به هنگام میل یا ترس یا هوس یا خشم خویشتن دارى كند، خداوند پیكرش را بر آتش دوزخ حرام خواهد ساخت.
رسول خدا (صلی الله علیه ) فرمود: هر كس بر نفس امّاره خود خشم گیرد نه بر مردم، خداوند او را از وحشت روز قیامت ایمن مىگرداند. ( پاداش نیكیها و كیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال/ ۳۴۵ )
امام صادق علیه السّلام فرمود: هیچ بندهئى خشمى فرو نخورد، جز آنكه خداى عز و جل عزت او را در دنیا و آخرت بیفزاید، و همانا خداى عز و جل فرماید: «و آنها كه خشم خود فرو خورند و از مردم بگذرند، و خدا نیكوكاران را دوست دارد، »
و خدا او را بجاى فرو خوردن خشمش این پاداش دهد (یعنى او را دوست دارد) و میفرمود: هر كه خشمى را فرو خورد كه بتواند آن را اعمال كند (و ازطرف خود انتقام بگیرد)، خدا روز قیامت دلش را از رضاى خود پر كند. امام باقر علیه السّلام فرمود: هر كه خشمى را فرو خورد كه بتواند آن را اعمال كند، خدا روز قیامت دلش را از ایمنى و ایمان پر كند.( أصول الكافی / ترجمه مصطفوى/ ج۳ )
غضب مفرط یکی از مهلکات عظیمه و آفات جسمیه است و چه بسا موجب هلاک ابدی و شقاوت سرمدی شود ماند قتل نفس و قطع عضو و مواردی از این قبیل از این جهت است که گفتهاند: غضب جنونی است که دفعی عارض میگردد.
خشم و شهوت مرد را احول کند ز استقامت روح را مبدل کند